Leker for større barn

Alver, kjemper og trollmenn
Kreativ supermorsom vri på stein-saks-papirkonseptet. Fungerer best med minimum ni personer.
Jo flere jo bedre!
Deltagerne deles inn i tre grupper.
Hvert av lagene tegner opp en strek på bakken et godt stykke unna de lagene. Området bak denne streken regnes som «trygt område». Gruppene avtaler i hemmelighet om de skal være «alver», «kjemper» eller «trollmenn» i den kommende runden. Lagene forlater deretter sine respektive «trygge områder», og stiller seg opp et par meter fra hverandre.
Leder for leken roper klar-ferdig-gå!
Med det samme dette skjer skal hver av deltagerne på hvert lag agerer fantasifiguren deres lag har bestemt seg for å være.
Kjempene tramper f.eks. bredbent med beina og strekker armene i været og strammer musklene i overarmene mens de brøler, alvene er små og huker seg ned mens de later som armene er pil-og-buer og skyter imaginære piler mot motstanderlagene, mens trollmennene strekker armene foran seg og roper «abrakadabra» eller «zap!» mens de liksom skyter stråler av ildkuler mot sine fiender.
Her kommer stein-saks-papirkonseptet inn i bildet:
Kjempene vinner over alvene ved at de trampes i stykker av kjempenes digre føtter, alvene vinner over trollmennene ved at de skyter dem ned med piler, mens trollmennene overvinner kjempene med mektige trylleformler.
Når et lag har valgt en fantasifigur som vinner over et annet lags fantasifigur, kan deltagere på dette laget løpe over til det «overvunnede laget», og ta med seg en person tilbake som fange (vedkommende må følge med frivillige ved berøring) – denne fangen blir deretter deltager på det vinnende laget. For det overvunnede laget er det om å gjøre så raskt det lar seg gjøre å løpe tilbake til lagets «trygge område».
Når runden er over, bestemmer lagene seg på nytt i hemmelighet for hvilken fantasifigur de skal være i neste runde.
Laget som tilslutt har tilranet seg alle deltagerne fra de to andre lagene har naturlig nok vunnet leken.
Hvem er jeg?
Deltagerne bestemmer seg for en person de ønsker å imitere.
Det kan være noen i forsamlingen, en kjent person eller felles kjente.
Navnet skrives i hemmelighet opp på en lapp (pluss navnet på hvem deltageren er), og plasseres brettet i en skål.
Deltagerne går deretter frem på gulvet en etter en og forsøker å imitere denne personen ved å mime og agere samme talemåte. I mellomtiden er det om å gjøre for de andre deltagerne å gjette hvem personer er.
Den med flest riktige svar vinner leken!